PSYCHOLOGIA CIĄŻY

I TRYMESTR CIĄŻY – POCZĄTEK ZMIAN

W I trymestrze najczęściej można zaobserwować zmieniający się stan emocjonalny przyszłej mamy.

Dlaczego takie wahania u jednych Pań są silniejsze?

To zależy od m.in:
– struktury osobowości (np. lękliwa),
– rodzaju stresu jaki doświadczają (związany z sytuacją materialną, zmianą życiową itd.),
– poziomu wsparcia jaki otrzymują,
– czy ciąża była planowana czy nie,
– doświadczeń związanych z niepomyślnymi rozwiązaniami poprzednich ciąż, czyli doświadczeniem straty poprzez poronienie, obumarcie płodu.

Sytuacje, które kiedyś były dla Ciebie neutralne teraz doprowadzają Cię do łez, smutku, złości itd.

Jak zmiany psychologiczne oddziałują na ciało?

Np. wysoki poziom stresu jaki panuje w twoim życiu może przyczynić się m.in. do:
– częstego występowania nudności,
– kompulsywnego zajadania,
– zbyt długiego lub zbyt krótkiego snu,
– zachowań nerwicowych (obgryzanie paznokci, obsesyjnie wyciskanie, rozdrapywanie krost, zaskórników).

Ze względu na wzajemny wpływ między umysłem a ciałem podczas ciąży, podejmowanie prób wypracowania czy podniesienia pozytywnej perspektywy swojego stanu może faktycznie złagodzić dolegliwości fizyczne.

Jak zmierzyć się ze stresem?

Określ jego źródło i pracuj nad nim. Pomyśl, co w obecnej sytuacji jest największym problemem, co Cię najbardziej trapi? To, że np:
– „Nie planowałam tej ciąży”, a może
– „Nie wiem jak pogodzę ciążę i prace”
– „Czy dam radę jako samodzielna matka?”
– „Poprzednią ciąże straciłam, nie chcę ponownie tego przeżywać, a czego doświadczę teraz?”
– „Co stanie się z moim ciałem”

Jeżeli stres wynika z sytuacji materialnej być może warto zastanowić się nad budżetem domowym. Polecam do tego celu stronę @jakoszczedzacpieniadze Michała Szafrańskiego. Nie ma co ukrywać przy dzieciach jest ogrom wydatków.

Jeżeli stres wywodzi się z poprzednich doświadczeń warto odnaleźć grupę wsparcia skupiającą mamy po stracie dzieci np. na FB „Aniołkowe mamy”, „Nie jesteś sama”, „Poroniłam.pl”. Tam możesz podzielić się swoimi doświadczeniami z osobami, które dobrze rozumieją Twoją sytuację. Samo opowiedzenie o swoich uczuciach, emocjach jest uzdrawiające, pomocne.

Jeżeli obawiasz się zmian, jakie ciąża może wywołać Twojemu ciału np. boisz się rozstępów rozważ stosowanie naturalnych olejów, które wnikają w głębokie partie skóry jak olej awokado. U mnie bardzo sprawdziła się seria Momme. Pij co najmniej 2 litry wody dziennie, unikaj konserwowanej, przetworzonej żywności oraz sklepowych słodyczy.

Hormony hormonami, (oczywiście one znacząco oddziałują na zachowanie, samopoczucie) ale nie lekceważ stanu swojego umysłu i sygnałów jakie wysyła Twojemu organizmowi. Przed Tobą przecież wspaniała przygoda życia jaką jest macierzyństwo. Na wiele rzeczy masz wpływ, a do przyjścia na świat dziecka jeszcze wiele czasu. Zadbaj o spokój. Może rytuał każdego wieczoru w postaci przyjemnej kąpieli to będzie dla Ciebie coś fajnego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *