PSYCHOLOGIA CIĄŻY

NIEPOKÓJ W CIĄŻY. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ?

Badacze z UK wykazali, iż zaburzenia zdrowia psychicznego kobiet w ciąży  są najczęściej efektem oddziaływania odczuwanego przewlekle NIEPOKOJU.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ? JAKIE SĄ JEGO OBJAWY?

  1. DRAŻLIWOŚĆ np. często przyszła mama wyraża złość w sytuacjach, które wydawać by się mogło, że nie powinny okazać się tak silnym czynnikiem zapalnym, a przyczyniły się do wystąpienia napadu gniewu, agresywnego zachowania czy ubliżenia komuś.
  2. OBAWY , które pojawiają się intruzywnie w myślach i dotyczą m.in przyszłości czy stanu zdrowia dziecka i bardzo przytłaczają, gdyż pomimo dążenia do ich zmiany utrzymują się w polu świadomości.
  3. POCZUCIE TRACENIA KONTROLI np. nad swoim ciałem, zachowaniem, emocjami, które mogłoby doprowadzić do zawstydzenia, czy obniżenia poczucia własnej wartości, sprawczości, skuteczności.

JAK ODNALEŹĆ UKOJENIE?

Niepokój biologicznie jest naszym sprzymierzeńcem. Gdybyśmy nie posiadali zdolności do jego odczuwania nasz mózg nie otrzymałby informacji, że pojawiło się coś, co może nam zagrozić. A bez nadania sygnału „walcz” lub „uciekaj” byłoby z nami źle.

Natomiast, może zdarzyć się tak, że te sygnały zaczną pojawiać się w nieadekwatnych sytuacjach i nazbyt często przez co zamiast zyskać bezpieczeństwo zaczynamy tracić energię, zdrowie i dobre samopoczucie.

Przeanalizuj, jakie sytuacje powodują u Ciebie niepokój. Najlepiej spisz je. Następnie zastanów się, z którymi z nich musisz się zmierzyć bo np. są nieodłączną częścią Twoich codziennych obowiązków, a z którymi nie i może lepiej byłoby je odpuścić czy do nich nie dopuścić?

Aby stawić czoła automatycznym negatywnym myślom, które zaprzątają Twój umysł (karmiąc uczucie niepokoju) możesz wykorzystać bardzo prostą technikę dialogu sokratejskiego. Czyli rozmowy z samą sobą, w której zadajesz sobie pytania, a odpowiedź jaką na nie udzieliłaś analizujesz.

Pomyśl o sytuacji, którą wybrałaś. Zapisz ją- nadaj nazwę.

Nazwij główną emocję oraz myśl jaka pierwsza w związku z nią przychodzi Ci do głowy. Pomyśl realnie co może zdarzyć się w najgorszym, a co w najlepszym wypadku. Zastanów się jaki mógłby być rezultat zmiany myślenia z negatywnego na pozytywny. Na koniec mocno praktycznie przeanalizuj co możesz zrobić, jakie kroki podjąć w konkretnej sprawie.

PRZYKŁAD:

SYTUACJA: Przedwczesny poród

GŁÓWNA EMOCJA: Lęk

MYŚL: Boję się, że ucierpi na tym zdrowie dziecka

CO MOŻE STAĆ SIĘ W NAJGORSZYM PRZYPADKU: Moje dziecko będzie wcześniakiem. Być może będzie wymagało dłuższego od innych dzieci pobytu w szpitalu.

CO MOŻE STAĆ SIĘ W NAJLEPSZYM PRZYPADKU: Otrzyma specjalistyczną pomoc najwyższej jakości.

POZYTYWNY REZULTAT SYTUACJI: Moje dziecko i ja będziemy bezpieczni i zaopiekowani. Będziemy mogli cieszyć się wzajemnie swoją obecnością.

Pamiętaj, jeżeli jakiś problem się pojawia trzeba spróbować go jak najszybciej rozwiązać. W innym razie cierpienie tylko się zwiększy przez odwlekanie zmierzenia się z nim. 

Wykorzystaj to, że możesz coś zmienić i masz do tego narzędzie z potwierdzoną skutecznością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *